historienorden.blogg.se

En historienörds tankar

5:2

Publicerad 2014-01-13 14:26:17 i Allmänt,

En decembermånad full av stressigt uppsatsskrivande, efterföljd av en julledighet med mycket god mat har resulterat i några kilo för mycket på vågen. Jag har tidigare provat att räkna kalorier och det har fungerat bra, jag har relativt enkelt gått ner några kilo till min "nu-mår-jag-bra-och-känner-mig-fin"-vikt. Har jag bara balans i vardagen med bra mat och framförallt träning har jag inga problem att stanna där (vilket som sagt inte har varit fallet i december). Det senaste halvåret har det varit mycket snack om 5:2-dieten, så av ren och skär lathet (det tar rätt mycket tid att räkna kalorier varje dag) bestämde jag mig för att prova. Idag är min tredje fastedag och jag måste säga att det går bra! Körde två dagar i förra veckan och visst var det lite jobbigt, men överkomligt. Jag har en jäkla viljestyrka och disciplin när jag vill något, det blir väldigt tydligt med 5:2!
 
Jag har sett att många föreslår att man ska äta lunch och middag (inte frukost och kvällsfika) under halvfastedagarna. Jag insåg redan innan jag körde igång att det inte skulle funka för mig, bland annat eftersom jag inte kan somna om jag är hungrig. Så nu äter jag 2 Finncrisp till frukost, 1 kokt ägg med 200 g broccoli till lunch, 1 morot till eftermiddagsfika, tonfisk på burk (ev. blandat med kvarg, ska prova det idag) till middag och så avslutningsvis 2 Finncrisp och med 1 skivat ägg och en dutt kaviar till kvällsfika. Mellan målen dricker jag mycket vatten, kaffe och te. Sockerfritt tuggummi är också bra!
 
När jag väl har gått ner mina decemberkilon kommer jag med all säkerhet sluta med 5:2 och istället se till att behålla den vikt jag trivs bäst med. Efter vad jag har hört ska 5:2 tydligen ge positiva hälsoeffekter och främja cellförnyelse och bla bla. Det är egalt för mig (även om det skulle vara en trevlig bieffekt), jag drivs mest av fåfänga! :)
 
 

Kommentarer

Postat av: Kattis

Publicerad 2014-01-13 15:32:50

Imponerad!Sen tycker jag kanske inte att just du behöver vara den som räknar kalorier...
Jag försökte i våras att räkna kalorier, men trots att jag mindre än vad jag behövde för att gå ner ett kilo i veckan, så hände det ingenting på 1,5 månad. Plus att jag tränade 3 gånger i veckan. Vågen stod stabilt på alla kilon som är för mycket. Visst, kroppen formades väl kanske om lite till det bättre...men nja vågen händer det inget på. Blir bara så less!
5:2 tycker jag känns svårt att få till...orkar man träna på 2-dagarna?

Svar: Vad drygt när du kämpade så! 5:2 är rätt tufft de första halvfastedagarna, man blir seg i huvudet, iaf på eftermiddagen och kvällen. Det känns som att man är typ salongsberusad! Men redan den tredje dagen märkte jag att det blev bättre, kroppen vänjer sig. Om du vill prova, så ta någon dag när du inte måste ha superfokus på något. Kanske en ledig dag? De första två fastedagarna orkade jag inte träna, men nu senast orkade jag med en promenad utan problem. Hårdare träning är jag tveksam till, men har hört om folk som tränar på 2-dagarna.
mariabek.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela