historienorden.blogg.se

En historienörds tankar

2013 - en summering

Publicerad 2014-01-01 20:38:07 i Allmänt,

Jag gillar egentligen inte nyårsafton. Många har känslan av att julen är kravfylld men jag har aldrig känt så. Nyår däremot, då ”ska” man antingen vara bjuden på eller arrangera en stor fest, alternativt bjuda på finmiddag för ett antal gäster som alla skrattar och har trevligt hela kvällen. Just i år kände både jag och A för en stillsam nyårsmiddag på tu man hand, vilket var helt perfekt, men nyårsaftonen föregicks i vanligt ordning av ”vad ska vi göra, borde vi inte…” osv.

Men anywho, en sak som jag gillar med nyår är tillfället att stanna upp och summera året som varit. Vad har varit bra och dåligt, är det något jag vill förändra eller förbättra inför det nya året?

2013 har verkligen varit ett blandår. Några riktiga höjdpunkter samt en hel del händelser och perioder som har tagit rejält på krafterna på ett negativt sätt.

 

2013 – tummen upp

- Vårt bröllop såklart! Årets bästa fest (även om jag självklart är partisk här). En dag och kväll som blev precis som vi ville, men ett stort gäng familj och vänner som slöt upp och ville fira med oss. Fantastiskt kul! En minnesvärd höjdpunkt (bland många) var den totala tokdansen till ”Inget stoppar oss nu (I natt, i natt) när i princip alla bröllopsgäster hoppade, buggade och tjoade på dansgolvet.

- Två fantastiska barn kom till världen och vi har fått privilegiet att följa dessa busungar på nära håll. Häftigt att få se våra vänner i nya roller!

- Att äntligen få läsa historia på heltid och få ägna mig åt mitt stora intresse.

- Vår cykelsemester i Östergötland i juli. Frihetskänsla i underbart väder! Vi sov i tält i sju nätter och trampade ca 18 mil totalt.

- Upplevelsen av total tystnad i Vindelfjällen i juli.

 

2013 – tummen ner

- Mina två ”lågperioder” i februari och nu i höstas. I februari har jag alltid en tendens att bli nere men det förstärktes i år av att min kära vän A flyttade från stan i just februari. Nu i höst blev det en ganska tuff omställning att plötsligt inte ”höra till” och ha ett sammanhang rent yrkesmässigt och pluggmässigt.

- Mormor gick bort i april.

- Överlag har 2013 innehållet en hel del tråkigheter för nära och kära, det har varit allt från dödsfall, konflikter på jobbet och privat, tunga besked på olika sätt.

 

Sammantaget  går 2013 inte till historien som det bästa året någonsin, men inte heller det sämsta. Ett blandår, som sagt. Nästa år får gärna innehåller mer lugn, harmoni och goda nyheter!

För egen del ska jag ta upp mitt fotointresse igen, har precis anmält mig till en fotokurs som startar i februari. Förutom det vill jag utveckla min sångröst och tänker ta privata sånglektoner samt gå en kurs i sångteknik för nybörjare.

Jag tror att det blir ett spännande och kreativt år!

Kommentarer

Postat av: jannice

Publicerad 2014-01-01 21:25:01

åh, Maria. Det är så lätt att glömma att "glada" människor som du också har låga perioder. Jag förstår att det var jobbigt när A flyttade. För mig var det inte lika jobbigt, för att jag själv var den som hade flyttat först, och för att jag inte riktigt hann tänka på det. Men jag saknar verkligen att inte ha henne, eller dig för den delen, i min vardag. Det är en brist i mitt liv! Kram till dig, jag hoppas verkligen att vi får tillfälle att ses nån gång framöver!

Svar: Tack för de orden Jannice, de gjorde mig glad. Saknar våra filmhäng och snack!
mariabek.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela